Aktualności
Andrzej Fogtt - BUCZA
Andrzej Fogtt - BUCZA
data publikacji: 2024-10-28
ANDRZEJ FOGTT – malarz, grafik, rzeźbiarz
Urodzony 9.10.1950 r. w Poznaniu. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych
w Poznaniu. Dyplom w 1974 r. w pracowni prof. Zdzisława Kępińskiego i prof. Magdaleny Abakanowicz. W 2009 r. odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowy Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, za zasługi dla kultury polskiej.
WYSTAWY ZBIOROWE
- 1974, II Ogólnopolskie Spotkania Twórców BWA Poznań, Konin
- 1975, I Biennale Sztuki dla dziecka, Poznań (wyróżnienie)
- 1976, Międzynarodowa Wystawa Malarstwa Realistycznego, Sofia
- 1976, XI Ogólnopolska Wystawa Młodych, BWA Sopot (wyróżnienie)
- 1976, VI Festiwal Sztuki, CBWA Zachęta, Warszawa
- 1976, Polska Sztuka z Warszawy, St. Nikolai-Kirche, Kopenhaga
- 1977, Dyplomaci dzisiaj, Muzeum Narodowe, Poznań
- 1977, IV Spotkanie Twórców, BWA Poznań
- 1977, Sztuka Młodych CDN, Warszawa
- 1977, Nowe kierunki w polskiej sztuce, Blois, Nevers (Francja)
- 1979, Obecność sztuki, KMPiK Nowy Świat, Warszawa
- 1979, VII Biennale Międzynarodowe „Sport w sztuce”, Barcelona 1981
- 1979, VIII Festiwal Sztuk Pięknych CBWA Zachęta, Warszawa (wyróżnienie)
- 1979, XXXV Salon Zimowy BWA, Radom
- 1982, IX Ogólnopolski Konkurs im. Jana Spychalskiego, Poznań
- 1983, X Prezentacje Malarzy Krajów Socjalistycznych, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
- 1984, Polska Sztuka w XL-leciu PRL „Maneż”, Moskwa
- 1984, XLI Biennale Sztuki. Pawilon Polski, Wenecja
- 1984, XII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin (grand prix)
- 1984, XXIII Konkurs o nagrodę Joana Miro, Barcelona
- 1984, Wystawa Polskiego Malarstwa Współczesnego, Muzeum Chojnice
- 1985, Wystawa ZPAMiG okręgu warszawskiego, CBWA Zachęta, Warszawa (nagroda PSP)
- 1986, Warszawscy artyści dla Warszawy, Dom Wojska Polskiego, Warszawa
- 1986, I Triennale Rysunku im. Tadeusza Kulisiewicza, Kalisz
- 1986, Polskie Malarstwo Berlin-Galerie am Neidendam
- 1987, Polacy w Londynie, Guild Gallery, Londyn
- 1987, Sytuacja 87, Galeria Art., Warszawa
- 1987, Polska Sztuka Współczesna, Belgrad
- 1987, Kolekcja „Studio” Moskwa
- 1988, Polska Sztuka Współczesna, Muzeum Narodowe, Szczecin (wystawa towarzysząca XIV Festiwalowi Malarstwa)
- 1989, Polska Sztuka XX wieku, Muzeum Narodowe, Wrocław
- 1990, Art. Stuttgart, Galeria Gojowy
- 1993 Galeria Gajowy-Kreveld
- 1993-BWA Częstochowa
- 2007-Polska Sztuka , Arras Francja
- 2010- Dotyk Człowieka Ambasada Niemiec ,Warszawa
- 2011-Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej (X lat pleneru w Zaborku)
- 2012-Muzeum Ziemi Wieluńskiej wystawa Kamion
- 2014-Galeria Miejska w Bydgoszczy wystawa Brda
- 2015-Galeria miejska w Bydgoszczy wystawa Brda
- 2015-Artisti dal Mondo, Firenze
- 2021 Wystawa X pleneru Brda Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
- 2022 Wystawa poplenerowa Zamek Reszel
WYSTAWY INDYWIDUALNE
- 1978, Pokaz Jednego Dzieła, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
- 1980, Teatr „Stara Prochownia”, Warszawa
- 1980, BWA Rzeszów
- 1981, Galeria „Zapiecek”, Warszawa
- 1982, BWA Poznań
- 1985, Galeria „Zamek” Reszel
- 1986, CBWA „Zachęta” Warszawa
- 1987, Instytut Polski, Paryż
- 1988, BWA Opole
- 1988, BWA Zamość
- 1989, Galeria „Pod wieżą telewizyjna”, Berlin
- 1989, Interart, Poznań
- 1990, Galeria Promocyjna Warszawa
- 1990, Galeria „Simltan Internatiolal”, Frankfurt nad Menem
- 1991, Galeria „Na piętrze”, Poznań
- 1991, Galeria im. Władysława Hasiora, Muzeum Tatrzańskie, Zakopane
- 1991, Galeria Dembiński, Warszawa-Miedzeszyn
- 1992, Ahlen Westphalen-Schwarte GMBH
- 1992, BWA Częstochowa
- 1994, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa
- 1998, Salon SARP, Warszawa
- 1998, Galeria im. Władysława Hasiora, Zakopane
- 2004, Małe Kuraszewo, Pracownia-Galeria, Warszawa
- 2005, BWA, Zamość
- 2006, Los, Podziemie Kościoła Pokamedulskiego,Warszawa
- 2007, Europa Gaz i Ropa, Green Gallery,Warszawa
- 2007, Tajemnice Obrazów,Zamek Ks.Pomorskich,Szczecin
- 2007, BWA, Gorzów Wlk,.
- 2008, Galaktyka, Galeria Farbiarnia,Warszawa
- 2009, Dagart, Arras,Lille, Francja
- 2010- „Powrót”, Muzeum Techniki oddział Muzeum Bielsko-Biała
- 2010-Galeria Napiórkowska Warszawa
- 2011- Galeria Fibak ,Warszawa
- 2013- Akademia Sztuk Pięknych Warszawa
- 2014-Galeria Quadrilion Warszawa
- 2015-Galeria Napiórkowska Warszawa
- 2016- Galeria Miejska Częstochowa
- 2016- Towarzystwo Sztuk Pięknych Zachęta Galeria Konduktorownia Częstochowa
- 2017- Batorgallery Szczyrk
- 2017- Galeria H15 Warszawa
- 2018- Galeria DagArt Rzeszów
- 2018 Das Duet J. Schumacher i Andrzej Fogtt , Pracownia-Galeria Warszawa
- 2019- Fabrik der Kunste Hamburg
-2019- Galeria Zofii Weiss Kraków
- 2020- Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega
- 2020- Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL
-2021- Fogtt o Witkacym, Muzeum Ziemi Błońskiej w Błoniu
-2021- Fogtt o Witkacym, Galeria Wirydarz Lublin
-2021- Fogtt o Witkacym Warszawskie Targi Sztuki
-2021- Etiuda na obraz i życie –Galeria Szokart Poznań
-2022- BRDA Teutsch Gallery Warszawa
-2022 FOGTT PERSZKO Muzeum Narodowe Szczecin
-2022- Rozmowa z Rembrandtem Galeria Wirydarz w Lublinie
-2023 BUCZA Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
-2023 BÓG BRDA FOGTT BAJ - dwie rzeki Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym
-2023- BUCZA Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu.
-2023- BUCZA Station Europe Bruksela
-2024- BUCZA Muzeum w Tarnobrzegu
-2024- Biuro Wystaw Artystycznych Jelenia Góra
BIBLIOGRAFIA
• Błażewicz Olgierd, Malarstwo z Londynu i z Warszawy, „Głos Wielkopolski”, 19/20/21.03.1982
• Burzyk Rina, Siedem reszelskich wieków, „Magazyn Dziennik Pojezierza”, nr 189 (661), 27/29.09.1985
• Czejarek Karol, Niecodzienne spotkania artystów, „Życie Literackie”. nr 25 (1787), 22.06.1986
• Czerarek Karol, Fogtt, „Warszawski Informator Kulturalny”, (rubryka: Znani i cenieni), 24.12.-6.01.1989
• Fogtt u Hasiora, „Tygodnik Podhalański”, nr 24 (75), 16.06.1991
• Fogtt Andrzej, XLI Biennale Sztuki w Wenecji, „Sztuka” nr 4, 1984
• Fogtt Andrzej, Wieża Pomocy, „Just Office”, nr 3/4 (7/8), 1995
• Fogtt Andrzej, The Tower of United Europe..., „The Warsaw Voice”, nr 10 (330), 5.03.1995
• G.R.T., Spacerkiem po Warszawie, „Ekspres Wieczorny”, 28.04.1986
• Gajewski Marek, Przetrwać za wszelką cenę – rozmowa z A. Fogttem, „Sztandar Młodych”, nr 132, 5.07.1984
• Giełda Plakatów i Andrzej Fogtt, „Ekspres Poznański”, 30.04/1.05.1991
• Hoffmann Kai, Wiebel von Farbe und Licht, Andrzej Fogtt modern Pointillismus, „Frankfurter Rundschau”, 31.05.1990
• I.S.Z., Stanie szklana Wieża Babel, „Sztandar Młodych”, 15.03.1995
• Jeleń Jan, Andrzej Fogtt: „Moja sztuka jest formą ekspresji”, „Materiały serwisu PAP, Kultura w Kraju i na Świecie”, 1984
• Jeżewski Jan, Wenecja po sarmacku, Korespondencja własna P. ze światowego biennale sztuki, „Przekrój”, nr 2042 24.07.1984
• Jurczyk Jerzy, Bez wyraźnego oblicza, „Tu i Teraz”, nr 36 (67) 7.09.1983
• Jurczyk Jerzy, Szczeciński Jubileusz, „Sztuka”, nr 2/3 1984
• Jurczyk Jerzy, Zmiana warty, XII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, „Życie Literackie”, nr 40, 1984
• Jurczyk Jerzy, Festiwal polskiego malarstwa w Szczecinie, Dominacja młodych, „Trybuna Ludu”, nr 234, 29/30.09.1984
• Jurczyk Jerzy, Odkryć Formułę – XII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, „Sztuka”, nr 1,1985
• Juszczyk Jacek, Czyje są kukły ?, „Gazeta Poznańska”, 26.03.1982
• Katalog wystawy: II Ogólnopolskie Spotkania Młodych Twórców w Mikorzynie koło Konina; wystawa poplenerowa Poznań 1975
• Katalog wystawy: Polski kunst Gorslag Fra Warszawa, 28.12.1976, Kopenhaga, Nikolaj Kirke
• Katalog wystawy: VII Bienal International del deporte en las bellas artes Barcelona, 09-10.1979
• Katalog wystawy: Fogtt, Teatr Stara Prochownia, 1-3.11.1980
• Katalog wystawy: Biennale de Venise 1984, CBWA 1984
• Katalog wystawy: Wystawa Planeta Ziemia, 07-10.1989, opr. J. Najdowa, Szczecin, Muzeum Narodowe
• Kossakowski Jarosław, Życie ludzkie – los ziemi, „Słowo Powszechne”, nr 26 (11752), 6.02.1986
• Kossakowski Jarosław, Misterium barw i form w Zachęcie, „Słowo Powszechne”, nr 94 (11820), 15.06.1986
• Kostyrko Teresa, Z cyklu „Żywioły”, „Sztuka”, nr 2, 1981
• Kostyrko Teresa, Od „Drzewa życia” do Genesis, [w:] Andrzej Fogtt, Żywioły, obrazy, obiekty i rzeźby z lat 1974-1992, Warszawa 1992
• Kowalska Bożena, 41 Biennale w Wenecji, „Projekt”, nr 6, 1984
• Kowalska Bożena, Polski sukces w Wenecji, „Życie Literackie”, nr 28, 1984
• L’art. polonais „Nouveaux Criteres” 1977, b.m.dr.
• Madeyski Jerzy, Ze wspomnień komisarza, „Życie Literackie”, nr 28, 8.07.1984
• Madeyski Jerzy, Andrzej Fogtt, [w:] Andrzej Fogtt, Żywioły, obrazy, obiekty i rzeźby z lat 1974-1992, Warszawa 1992
• Małkowska Elżbieta Monika, Magazyn Plastyka, b.m.i r.dr.
• Miszewski Paweł, Żywioł zwany opętaniem, „Wiadomości Kulturalne”, nr 20, 9.10.1994
• Palosica Tommaso, Venezia apre la Biennale, „La Natione”, nr 158, 10.06.1984
• Panek Marian, Malarstwo, które oddaje naturę świata, „Życie Częstochowy”, nr 172, 20.07.1992
• Pfajfer Tadeusz, Przełom, „Sztuka”, nr 6/7, 1991
• Rudmino Tomasz, Fogtt i Schnabel w Paryżu, „Kultura”, nr 21 (104), 27.05.1987
• Skoczylas Andrzej, Fogtt u Hasiora, „Sztuka”, nr 3, 1991
• Suchodolski Bogdan, Andrzej Fogtt, [w:] Andrzej Fogtt, Żywioły, obrazy, obiekty i rzeźby z lat 1974-1992, Warszawa 1992
• Szemplińska Ewa, Współczesny dialog z przeszłością, „Walka Młodych”, nr 8, 25.02.1979
• Szklana wieża, „Elle”, nr 12 (15), grudzień 1995
• Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991
• The 41st Venice Biennale, „Artforum”, 09.1984 New York
• Tutti i nomi degli artisti, „Il Gazzettino”, 9.06.1984
• Vinzetti Lorenzo, „Oggi” 20.06.1984
• Płonące ramiona ludzkiej „Życie Warszawy – Stolica” 8.08.1993
• Gazeta Stołeczna – „Pomoc z Wisły” – A. Bejnarowicz, 7-8.08.1993 r.
• „Pomnik na środku Wisły” Polityka 1993 r. Małgorzata Ołdanowska
• Joanna Cabalska Życie Warszawy – „Wieża pomocy czyli symbol ludzi dobrej woli” 20.12.1993 r.
• Jacek Kucharczyk Sukces „ Wierzę w wieżę” listopad 1993 r.
• Maria Teresa Gałczyńska „Pic na wodzie” nie – 10.03.1994 r.
• Monika Górecka –Czuryłło „Wieża podniesie głowę miastu” Życie 17.09.1996 r.
• Anna Alesandrow „Wielka szklana mrzonka” Super Express 17.10.1996 r.
• Jerzy Wojciewski „Wizja finansisty” Wieści Nr 41, 13.10.1996 r.
• Roman Strzemieniecki „Kto się odważy” Życie Warszawy 9-10.11.1996 r.
• Gustaw Mroczkowski „Wieża Jedności Europejskiej w Warszawie” – Super Kontakty 1996 r.
• Janusz Miliszkiewicz , Galeria na Pradze – Północ,16-17 czerwca 2018r. Parkiet Sztuka
• DIE WELT ,Montag,11,Februar 2019 Fabrik der Kunste, Ausstelung des polnischen Kunstlers A.M.Fogtt
• Kurier Szczeciński “Jak rozjechać obraz? Rozmowa z Andrzejem Fogttem , Roman Ciepliński 30 września 2022 r
• Kurier Szczeciński Roman Ciepliński Coś nowego z tego, co już było 3.03.2023.
• Polityka nr.11 2023. Piotr Sarzyński Okropności Wojny
PRACE W ZBIORACH
- Muzeum Narodowe, Szczecin
- Muzeum Narodowe, Wrocław
- Muzeum Narodowe, Kielce
- Muzeum Sztuki w Łodzi
- Muzeum Narodowe w Pradze
- Muzeum im. Puszkina, Moskwa
- Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
- Muzeum Środkowego Nadodrza, Świdnica
- Muzeum Warmii i Mazur, Olsztyn, filia Reszel
- Muzeum Okręgowe, Radom
- Muzeum Etnograficzne, Chojnice
- Pinakoteka, Szczecin
- Muzeum Śląskie, Katowice
- -Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega
- BWA Warszawa
- BWA Szczecin
- BWA Rzeszów
- Uniwersytet Humboldta, Berlin
- Instytut Polski, Paryż
- Galeria Berlin
- Galeria Teatru Studio, Warszawa
- Kolekcja Miasta Arras, Francja
- Deutsche Bank
- PROVIDENT Polska SA, Warszawa
- Wyższe Seminarium Duchowne, Olsztyn – Redykajny
- Sylwia i Piotr Krupa Gallery Wrocław
- Hotel Hilton Łódź
- W zbiorach prywatnych w Polsce, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Wielkiej Brytanii, USA,, Finlandii i Kolumbii.
Marian Turski
Być może niejedna z osób, który przyszły tutaj, zadaje sobie pytanie: a co to ma wspólnego z Buczą?
Przeżyłem Auschwitz i dwa marsze śmierci. Tylko bardzo nieliczne dzieła sztuki, odwołujące się do tej epoki robiły na mnie wrażenie. Najmniej – dzieła realistyczne: w epoce obiektywu i kamery filmowej – żaden obraz naturalistyczny nie dorówna fotografii lub filmowi dokumentalnemu. A może to mój subiektywny pogląd, ale twierdzę, że każda dosłowność w opisie piekła auschwitzowego jest… niedopowiedzeniem lub niedoopisaniem. Przecież dno człowieczeństwa to nie były jedynie tortury fizyczne, które obraz lub kamera utrwala. To jednocześnie – może przede wszystkim – procesy dehumanizacji, pogardy, poniżenia, upokorzenia i cierpienia. To wszystko dzieje się w sferze psychicznej! Jak to przedstawić? Wydaje mi się, że jedynym sposobem jest tworzenie sztuki, która pobudza i wyzwala i wprzęga wyobraźnię widza, czyli odbiorcy sztuki. Jednym ze środków uruchomienia wyobraźni jest metafora, przenośnia, alegoria. Posłużył się nią Francisco Goya w „Okropnościach wojny”. Goya odtworzył zarówno walkę z okupantem francuskim, jak i konflikty wewnętrzne monarchii absolutnej w Hiszpanii. Swoją krytykę zjawisk społecznych Goya często przedst5awia poprzez personifikację zwierząt. Czy nie w podobnym obszarze asocjacji artystycznych obraca się Andrzej Fogtt?
Kiedy myślę o okropnościach wojny, o okropnościach odczłowieczenia – jawią mi się nazwiska wielkich, wręcz wspaniałych malarzy: Hieronima Boscha, Albrechta Duerera, Pietera Brueghla, Jacques Callota, Francisco Goyi. Dwa wieki, jakie dzielą nas od Goyi, wyłoniły kolejną plejadę malarzy, z zachodu i ze wschodu, którzy w okropnościach wojny, w zbrodniczych działaniach, widzą zagrożenie dla człowieka, dla ludzkości, dla człowieczeństwa. Dopisuję do listy zgłaszających sprzeciw – Andrzeja Fogtta, Marian Turski .
BUCZA
W kwietniu 2022roku świat obiegła wiadomość o zamordowaniu w bestialski sposób ponad 400 cywilów, przez żołnierzy rosyjskich, w mieście Bucza. Ale agresja Rosji na Ukrainę zaczęła się znacznie wcześniej, bo w 2014roku, Rosja doprowadziła do oderwania Krymu od Ukrainy , a następnie do aneksji obwodów donieckiego i ługańskiego. Znacznie wcześniej, w 2008 roku, Rosja wkroczyła na teren Gruzji.
W 1939 roku na skutek podpisania paktu z hitlerowskimi Niemcami, wojska radzieckie wkroczyły na teren Polski, mordując ludność cywilną oraz mordując w bestialski sposób ponad 22 tysiące polskich oficerów w Katyniu. Z bestialstwem Rosjan zetknąłem się już w dzieciństwie. Mój dziadek został zabity w Katyniu, a ojciec Stefan Fogtt, porucznik 21 Pułku Ułanów po wyjściu z obozu jenieckiego w Woldenbergu został osadzony w rosyjskim więzieniu, praktycznie z wyrokiem śmierci. Cudem ocalał, prawdopodobnie zawdzięczał to biegłej znajomości języka rosyjskiego. Przed 1939 rokiem rodzina mojego ojca mieszkała w Naczy Starej koło Nowogródka.
Nie bądź obojętny, słowa Mariana Turskiego wypowiedziane w Oświęcimiu są moją zasadą od czasów dzieciństwa.
W moim malarstwie, od 1997 roku, powstawały obrazy inspirowane falą żebraków i uciekinierów z Europy południowej, szczególnie obszaru dawnej Jugosławii, Rumunii czy innych sąsiadujących krajów.
Powstał cykl Homotrotuarus. Już wtedy pojawiły się zapowiedzi przyszłej tragedii. Postały obrazy Porwanie Europy, Europa gaz i ropa,
Homobydlakus. Niestety kulminacją tego cyklu stała się Bucza. Musiałem to powiedzieć , imperatyw był bardzo silny. Był gniew, wściekłość . Andrzej Wróblewski pokazał w rozstrzelaniach ofiary, Pablo Picasso w obrazie Guernica pokazał tragedię ofiar, w Rozstrzelaniu powstańców madryckich pokazał ofiary i oprawców. Fraceco Goya pokazał głównie ofiary bestialskiej wojny. W obrazach Bucza pokazałem oprawców, dzikie ludzkie hybrydy, bestie, które nie mają żadnych zahamowań , są pozbawione wszelkiej moralności, kieruje nimi tylko ślepa żądza zabijania, grabieży i gwałtu.
Są symbolicznym protestem człowieka, malarza ostrzeżeniem i przestrogą, jakie są te czasy XXI wieku, które jak mantra powtarzają bestialstwo przeszłości. Pozostaję żyć nadzieją, że człowiek ocali chociażby swoją podmiotową godność.
Andrzej Fogtt
Warszawa, 13.04.2023r.
Artykuły i galerie foto
powiązane z artystą/wydarzeniem artykuły i galerie foto
Aktualności