deklaracja dostepności     wartości domyślne       wielkość czcionki -> mniejsza czcionka     większa czcionka       wysoki kontrast -> wysoki kontrast     wysoki kontrast     wysoki kontrast

Aktualności

Andrzej Fogtt - BUCZA


Andrzej Fogtt - BUCZA
data publikacji: 2024-10-28

ANDRZEJ FOGTT – malarz, grafik, rzeźbiarz

Urodzony 9.10.1950 r. w Poznaniu. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych 
w Poznaniu. Dyplom  w 1974 r. w pracowni prof. Zdzisława Kępińskiego i prof. Magdaleny Abakanowicz. W 2009 r.  odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowy Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, za zasługi dla kultury polskiej.

WYSTAWY ZBIOROWE

- 1974, II Ogólnopolskie Spotkania Twórców BWA Poznań, Konin

- 1975, I Biennale Sztuki dla dziecka, Poznań (wyróżnienie)

- 1976, Międzynarodowa Wystawa Malarstwa Realistycznego, Sofia

- 1976, XI Ogólnopolska Wystawa Młodych, BWA Sopot (wyróżnienie)

- 1976, VI Festiwal Sztuki, CBWA Zachęta, Warszawa

- 1976, Polska Sztuka z Warszawy, St. Nikolai-Kirche, Kopenhaga

- 1977, Dyplomaci dzisiaj, Muzeum Narodowe, Poznań

- 1977, IV Spotkanie Twórców, BWA Poznań

- 1977, Sztuka Młodych CDN, Warszawa

- 1977, Nowe kierunki w polskiej sztuce, Blois, Nevers (Francja)

- 1979, Obecność sztuki, KMPiK Nowy Świat, Warszawa

- 1979, VII Biennale Międzynarodowe „Sport w sztuce”, Barcelona 1981

- 1979, VIII Festiwal Sztuk Pięknych CBWA Zachęta, Warszawa (wyróżnienie)

- 1979, XXXV Salon Zimowy BWA, Radom

- 1982, IX Ogólnopolski Konkurs im. Jana Spychalskiego, Poznań

- 1983, X Prezentacje Malarzy Krajów Socjalistycznych, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin

- 1984, Polska Sztuka w XL-leciu PRL „Maneż”, Moskwa

- 1984, XLI Biennale Sztuki. Pawilon Polski, Wenecja

- 1984, XII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin (grand prix)

- 1984, XXIII Konkurs o nagrodę Joana Miro, Barcelona

- 1984, Wystawa Polskiego Malarstwa Współczesnego, Muzeum Chojnice

- 1985, Wystawa ZPAMiG okręgu warszawskiego, CBWA Zachęta, Warszawa (nagroda PSP)

- 1986, Warszawscy artyści dla Warszawy, Dom Wojska Polskiego, Warszawa

- 1986, I Triennale Rysunku im. Tadeusza Kulisiewicza, Kalisz

- 1986, Polskie Malarstwo Berlin-Galerie am Neidendam

- 1987, Polacy w Londynie, Guild Gallery, Londyn

- 1987, Sytuacja 87, Galeria Art., Warszawa

- 1987, Polska Sztuka Współczesna, Belgrad

- 1987, Kolekcja „Studio” Moskwa

- 1988, Polska Sztuka Współczesna, Muzeum Narodowe, Szczecin (wystawa towarzysząca XIV Festiwalowi Malarstwa)

- 1989, Polska Sztuka XX wieku, Muzeum Narodowe, Wrocław

- 1990, Art. Stuttgart, Galeria Gojowy

- 1993 Galeria Gajowy-Kreveld 

- 1993-BWA Częstochowa

- 2007-Polska Sztuka , Arras Francja

- 2010- Dotyk Człowieka Ambasada Niemiec ,Warszawa

- 2011-Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej (X lat pleneru w Zaborku)

- 2012-Muzeum Ziemi Wieluńskiej wystawa Kamion

- 2014-Galeria Miejska w Bydgoszczy wystawa Brda

- 2015-Galeria miejska w Bydgoszczy wystawa Brda

- 2015-Artisti dal Mondo, Firenze

- 2021 Wystawa X pleneru Brda Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy

- 2022 Wystawa poplenerowa Zamek Reszel

WYSTAWY INDYWIDUALNE

- 1978, Pokaz Jednego Dzieła, Dom Artysty Plastyka, Warszawa

- 1980, Teatr „Stara Prochownia”, Warszawa

- 1980, BWA Rzeszów

- 1981, Galeria „Zapiecek”, Warszawa

- 1982, BWA Poznań

- 1985, Galeria „Zamek” Reszel

- 1986, CBWA „Zachęta” Warszawa

- 1987, Instytut Polski, Paryż

- 1988, BWA Opole

- 1988, BWA Zamość

- 1989, Galeria „Pod wieżą telewizyjna”, Berlin

- 1989, Interart, Poznań

- 1990, Galeria Promocyjna Warszawa

- 1990, Galeria „Simltan Internatiolal”, Frankfurt nad Menem

- 1991, Galeria „Na piętrze”, Poznań

- 1991, Galeria im. Władysława Hasiora, Muzeum Tatrzańskie, Zakopane

- 1991, Galeria Dembiński, Warszawa-Miedzeszyn

- 1992, Ahlen Westphalen-Schwarte GMBH

- 1992, BWA Częstochowa

- 1994, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa

- 1998, Salon SARP, Warszawa

- 1998, Galeria im. Władysława Hasiora, Zakopane

-     2004, Małe Kuraszewo, Pracownia-Galeria, Warszawa

-     2005, BWA, Zamość

-     2006, Los, Podziemie Kościoła Pokamedulskiego,Warszawa

-     2007, Europa Gaz i Ropa, Green Gallery,Warszawa

-     2007, Tajemnice Obrazów,Zamek Ks.Pomorskich,Szczecin

-     2007, BWA, Gorzów Wlk,.

-     2008, Galaktyka, Galeria Farbiarnia,Warszawa

-     2009, Dagart, Arras,Lille, Francja

-      2010- „Powrót”, Muzeum Techniki oddział Muzeum Bielsko-Biała

-       2010-Galeria Napiórkowska Warszawa

-      2011- Galeria Fibak ,Warszawa

-     2013- Akademia Sztuk Pięknych Warszawa

-     2014-Galeria Quadrilion Warszawa

-     2015-Galeria Napiórkowska Warszawa

-     2016- Galeria Miejska Częstochowa

-     2016- Towarzystwo Sztuk Pięknych Zachęta Galeria Konduktorownia Częstochowa

-     2017- Batorgallery  Szczyrk

-     2017- Galeria H15 Warszawa

-     2018- Galeria DagArt Rzeszów

-     2018 Das Duet J. Schumacher i Andrzej Fogtt , Pracownia-Galeria Warszawa

-  2019- Fabrik der Kunste Hamburg

-2019- Galeria Zofii Weiss Kraków

- 2020- Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega

- 2020- Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL

-2021- Fogtt o Witkacym, Muzeum Ziemi Błońskiej w Błoniu

-2021- Fogtt o Witkacym, Galeria Wirydarz Lublin

-2021- Fogtt o Witkacym Warszawskie Targi Sztuki

-2021- Etiuda na obraz i życie –Galeria Szokart Poznań

-2022- BRDA Teutsch Gallery Warszawa

-2022 FOGTT PERSZKO Muzeum Narodowe Szczecin

-2022- Rozmowa z Rembrandtem Galeria Wirydarz w Lublinie

-2023  BUCZA Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

-2023  BÓG BRDA FOGTT BAJ - dwie rzeki Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu       Dolnym

-2023- BUCZA Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu.

-2023- BUCZA Station Europe Bruksela

-2024- BUCZA Muzeum w Tarnobrzegu

-2024- Biuro Wystaw Artystycznych Jelenia Góra

BIBLIOGRAFIA

• Błażewicz Olgierd, Malarstwo z Londynu i z Warszawy, „Głos Wielkopolski”, 19/20/21.03.1982

• Burzyk Rina, Siedem reszelskich wieków, „Magazyn Dziennik Pojezierza”, nr 189 (661), 27/29.09.1985

• Czejarek Karol, Niecodzienne spotkania artystów, „Życie Literackie”. nr 25 (1787), 22.06.1986

• Czerarek Karol, Fogtt, „Warszawski Informator Kulturalny”, (rubryka: Znani i cenieni), 24.12.-6.01.1989

• Fogtt u Hasiora, „Tygodnik Podhalański”, nr 24 (75), 16.06.1991

• Fogtt Andrzej, XLI Biennale Sztuki w Wenecji, „Sztuka” nr 4, 1984

• Fogtt Andrzej, Wieża Pomocy, „Just Office”, nr 3/4 (7/8), 1995

• Fogtt Andrzej, The Tower of United Europe..., „The Warsaw Voice”, nr 10 (330), 5.03.1995

• G.R.T., Spacerkiem po Warszawie, „Ekspres Wieczorny”, 28.04.1986

• Gajewski Marek, Przetrwać za wszelką cenę – rozmowa z A. Fogttem, „Sztandar Młodych”, nr 132, 5.07.1984

• Giełda Plakatów i Andrzej Fogtt, „Ekspres Poznański”, 30.04/1.05.1991

• Hoffmann Kai, Wiebel von Farbe und Licht, Andrzej Fogtt modern Pointillismus, „Frankfurter Rundschau”, 31.05.1990

• I.S.Z., Stanie szklana Wieża Babel, „Sztandar Młodych”, 15.03.1995

• Jeleń Jan, Andrzej Fogtt: „Moja sztuka jest formą ekspresji”, „Materiały serwisu PAP, Kultura w Kraju i na Świecie”, 1984

• Jeżewski Jan, Wenecja po sarmacku, Korespondencja własna P. ze światowego biennale sztuki, „Przekrój”, nr 2042 24.07.1984

• Jurczyk Jerzy, Bez wyraźnego oblicza, „Tu i Teraz”, nr 36 (67) 7.09.1983

• Jurczyk Jerzy, Szczeciński Jubileusz, „Sztuka”, nr 2/3 1984

• Jurczyk Jerzy, Zmiana warty, XII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, „Życie Literackie”, nr 40, 1984

• Jurczyk Jerzy, Festiwal polskiego malarstwa w Szczecinie, Dominacja młodych, „Trybuna Ludu”, nr 234, 29/30.09.1984

• Jurczyk Jerzy, Odkryć Formułę – XII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, „Sztuka”, nr 1,1985

• Juszczyk Jacek, Czyje są kukły ?, „Gazeta Poznańska”, 26.03.1982

• Katalog wystawy: II Ogólnopolskie Spotkania Młodych Twórców w Mikorzynie koło Konina; wystawa poplenerowa Poznań 1975

• Katalog wystawy: Polski kunst Gorslag Fra Warszawa, 28.12.1976, Kopenhaga, Nikolaj Kirke

• Katalog wystawy: VII Bienal International del deporte en las bellas artes Barcelona, 09-10.1979

• Katalog wystawy: Fogtt, Teatr Stara Prochownia, 1-3.11.1980

• Katalog wystawy: Biennale de Venise 1984, CBWA 1984

• Katalog wystawy: Wystawa Planeta Ziemia, 07-10.1989, opr. J. Najdowa, Szczecin, Muzeum Narodowe

• Kossakowski Jarosław, Życie ludzkie – los ziemi, „Słowo Powszechne”, nr 26 (11752), 6.02.1986

• Kossakowski Jarosław, Misterium barw i form w Zachęcie, „Słowo Powszechne”, nr 94 (11820), 15.06.1986

• Kostyrko Teresa, Z cyklu „Żywioły”, „Sztuka”, nr 2, 1981

• Kostyrko Teresa, Od „Drzewa życia” do Genesis, [w:] Andrzej Fogtt, Żywioły, obrazy, obiekty i rzeźby z lat 1974-1992, Warszawa 1992

• Kowalska Bożena, 41 Biennale w Wenecji, „Projekt”, nr 6, 1984

• Kowalska Bożena, Polski sukces w Wenecji, „Życie Literackie”, nr 28, 1984

• L’art. polonais „Nouveaux Criteres” 1977, b.m.dr.

• Madeyski Jerzy, Ze wspomnień komisarza, „Życie Literackie”, nr 28, 8.07.1984

• Madeyski Jerzy, Andrzej Fogtt, [w:] Andrzej Fogtt, Żywioły, obrazy, obiekty i rzeźby z lat 1974-1992, Warszawa 1992

• Małkowska Elżbieta Monika, Magazyn Plastyka, b.m.i r.dr.

• Miszewski Paweł, Żywioł zwany opętaniem, „Wiadomości Kulturalne”, nr 20, 9.10.1994

• Palosica Tommaso, Venezia apre la Biennale, „La Natione”, nr 158, 10.06.1984

• Panek Marian, Malarstwo, które oddaje naturę świata, „Życie Częstochowy”, nr 172, 20.07.1992

• Pfajfer Tadeusz, Przełom, „Sztuka”, nr 6/7, 1991

• Rudmino Tomasz, Fogtt i Schnabel w Paryżu, „Kultura”, nr 21 (104), 27.05.1987

• Skoczylas Andrzej, Fogtt u Hasiora, „Sztuka”, nr 3, 1991

• Suchodolski Bogdan, Andrzej Fogtt, [w:] Andrzej Fogtt, Żywioły, obrazy, obiekty i rzeźby z lat 1974-1992, Warszawa 1992

• Szemplińska Ewa, Współczesny dialog z przeszłością, „Walka Młodych”, nr 8, 25.02.1979

• Szklana wieża, „Elle”, nr 12 (15), grudzień 1995

• Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991

• The 41st Venice Biennale, „Artforum”, 09.1984 New York

• Tutti i nomi degli artisti, „Il Gazzettino”, 9.06.1984

• Vinzetti Lorenzo, „Oggi” 20.06.1984

• Płonące ramiona ludzkiej „Życie Warszawy – Stolica” 8.08.1993

• Gazeta Stołeczna – „Pomoc z Wisły” – A. Bejnarowicz, 7-8.08.1993 r.

• „Pomnik na środku Wisły” Polityka 1993 r. Małgorzata Ołdanowska

• Joanna Cabalska Życie Warszawy – „Wieża pomocy czyli symbol ludzi dobrej woli” 20.12.1993 r.

• Jacek Kucharczyk Sukces „ Wierzę w wieżę” listopad 1993 r.

• Maria Teresa Gałczyńska „Pic na wodzie” nie – 10.03.1994 r.

• Monika Górecka –Czuryłło „Wieża podniesie głowę miastu” Życie 17.09.1996 r.

• Anna Alesandrow „Wielka szklana mrzonka” Super Express 17.10.1996 r.

• Jerzy Wojciewski „Wizja finansisty” Wieści Nr 41, 13.10.1996 r.

• Roman Strzemieniecki „Kto się odważy” Życie Warszawy 9-10.11.1996 r.

• Gustaw Mroczkowski „Wieża Jedności Europejskiej w Warszawie” – Super Kontakty 1996 r.

• Janusz Miliszkiewicz , Galeria na Pradze – Północ,16-17 czerwca 2018r. Parkiet Sztuka

• DIE WELT ,Montag,11,Februar 2019 Fabrik der Kunste, Ausstelung des polnischen Kunstlers A.M.Fogtt

• Kurier Szczeciński “Jak rozjechać obraz? Rozmowa z Andrzejem Fogttem , Roman Ciepliński 30 września 2022 r

• Kurier Szczeciński  Roman Ciepliński Coś nowego z tego, co już było 3.03.2023. 

• Polityka nr.11 2023. Piotr Sarzyński Okropności Wojny

PRACE W ZBIORACH

- Muzeum Narodowe, Szczecin

- Muzeum Narodowe, Wrocław

- Muzeum Narodowe, Kielce

- Muzeum Sztuki w Łodzi

- Muzeum Narodowe w Pradze

- Muzeum im. Puszkina, Moskwa

- Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra

- Muzeum Środkowego Nadodrza, Świdnica

- Muzeum Warmii i Mazur, Olsztyn, filia Reszel

- Muzeum Okręgowe, Radom

- Muzeum Etnograficzne, Chojnice

- Pinakoteka, Szczecin

- Muzeum Śląskie, Katowice

- -Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega

- BWA Warszawa

- BWA Szczecin

- BWA Rzeszów

- Uniwersytet Humboldta, Berlin

- Instytut Polski, Paryż

- Galeria Berlin

- Galeria Teatru Studio, Warszawa

- Kolekcja Miasta Arras, Francja

- Deutsche Bank

- PROVIDENT Polska SA, Warszawa

- Wyższe Seminarium Duchowne, Olsztyn – Redykajny

- Sylwia i Piotr Krupa Gallery Wrocław

- Hotel Hilton Łódź

- W zbiorach prywatnych w Polsce, Niemczech, Francji, Włoszech,  Austrii, Wielkiej Brytanii, USA,, Finlandii i Kolumbii.

 

Marian Turski
Być może niejedna z osób, który przyszły tutaj, zadaje sobie pytanie: a co to ma wspólnego z Buczą?
Przeżyłem Auschwitz i dwa marsze śmierci. Tylko bardzo nieliczne dzieła sztuki, odwołujące się do tej epoki robiły na mnie wrażenie. Najmniej – dzieła realistyczne: w epoce obiektywu i kamery filmowej – żaden obraz naturalistyczny nie dorówna fotografii lub filmowi dokumentalnemu. A może to mój subiektywny pogląd, ale twierdzę, że każda dosłowność w opisie piekła auschwitzowego jest… niedopowiedzeniem lub niedoopisaniem. Przecież dno człowieczeństwa to nie były jedynie tortury fizyczne, które obraz lub kamera utrwala. To jednocześnie – może przede wszystkim – procesy dehumanizacji, pogardy, poniżenia, upokorzenia i cierpienia. To wszystko dzieje się w sferze psychicznej! Jak to przedstawić? Wydaje mi się, że jedynym sposobem jest tworzenie sztuki, która pobudza i wyzwala i wprzęga wyobraźnię widza, czyli odbiorcy sztuki. Jednym ze środków uruchomienia wyobraźni  jest metafora, przenośnia, alegoria. Posłużył się nią Francisco Goya w „Okropnościach wojny”. Goya odtworzył zarówno walkę z okupantem francuskim, jak i konflikty wewnętrzne monarchii absolutnej w Hiszpanii. Swoją krytykę zjawisk społecznych Goya często przedst5awia poprzez personifikację zwierząt. Czy nie w podobnym obszarze asocjacji artystycznych obraca się Andrzej Fogtt?
Kiedy myślę o okropnościach wojny, o okropnościach odczłowieczenia – jawią mi się nazwiska wielkich, wręcz wspaniałych malarzy: Hieronima Boscha, Albrechta Duerera, Pietera Brueghla, Jacques Callota, Francisco Goyi. Dwa wieki, jakie dzielą nas od Goyi, wyłoniły kolejną plejadę malarzy, z zachodu i ze wschodu, którzy w okropnościach wojny, w zbrodniczych działaniach, widzą zagrożenie dla człowieka, dla ludzkości, dla człowieczeństwa. Dopisuję do listy zgłaszających sprzeciw – Andrzeja Fogtta,      Marian Turski .

 

BUCZA
W kwietniu 2022roku świat obiegła wiadomość o zamordowaniu  w bestialski sposób ponad 400 cywilów, przez żołnierzy rosyjskich, w mieście Bucza. Ale agresja Rosji na Ukrainę zaczęła się znacznie wcześniej, bo w 2014roku, Rosja doprowadziła do oderwania Krymu od Ukrainy , a następnie do aneksji obwodów donieckiego i ługańskiego. Znacznie wcześniej, w 2008 roku, Rosja wkroczyła na teren Gruzji. 
W 1939 roku na skutek podpisania paktu z hitlerowskimi Niemcami, wojska radzieckie wkroczyły na teren Polski, mordując ludność cywilną oraz mordując w bestialski sposób ponad 22 tysiące polskich oficerów w Katyniu. Z bestialstwem Rosjan zetknąłem się już w dzieciństwie. Mój dziadek został zabity w Katyniu, a ojciec Stefan Fogtt, porucznik 21 Pułku Ułanów po wyjściu z obozu jenieckiego w Woldenbergu został osadzony w rosyjskim więzieniu, praktycznie z wyrokiem śmierci. Cudem ocalał, prawdopodobnie zawdzięczał to biegłej znajomości języka rosyjskiego. Przed 1939 rokiem rodzina mojego ojca mieszkała w Naczy Starej koło Nowogródka. 
Nie bądź obojętny, słowa Mariana Turskiego wypowiedziane w Oświęcimiu są moją zasadą  od czasów dzieciństwa.
W moim malarstwie, od 1997 roku, powstawały obrazy inspirowane falą żebraków i uciekinierów z Europy południowej, szczególnie obszaru dawnej Jugosławii, Rumunii czy innych sąsiadujących krajów.
Powstał cykl Homotrotuarus. Już wtedy pojawiły się zapowiedzi przyszłej tragedii. Postały obrazy Porwanie Europy, Europa gaz i ropa,
Homobydlakus. Niestety  kulminacją tego cyklu stała się Bucza. Musiałem to powiedzieć , imperatyw był bardzo silny. Był gniew, wściekłość . Andrzej Wróblewski pokazał w rozstrzelaniach ofiary, Pablo Picasso w obrazie Guernica pokazał tragedię ofiar, w Rozstrzelaniu powstańców madryckich pokazał ofiary i oprawców. Fraceco Goya pokazał głównie ofiary bestialskiej wojny. W obrazach Bucza pokazałem oprawców, dzikie ludzkie hybrydy, bestie, które nie mają żadnych zahamowań , są pozbawione wszelkiej moralności, kieruje nimi tylko ślepa żądza zabijania, grabieży i gwałtu.
Są symbolicznym protestem człowieka, malarza ostrzeżeniem i przestrogą,  jakie są te czasy XXI wieku, które jak mantra powtarzają bestialstwo przeszłości. Pozostaję żyć nadzieją, że człowiek ocali chociażby swoją podmiotową godność.
Andrzej Fogtt
Warszawa, 13.04.2023r. 

 

 


  

Artykuły i galerie foto

powiązane z artystą/wydarzeniem artykuły i galerie foto

Aktualności